„Старата школа“ връща зрителя в зората на прехода, когато да правиш рап граничи с абсурда

7273
28 Май 2016, 12:18

Днес разговаряме с Йордан Стоянов – режисьор, сценарист и продуцент на първия документален филм за историята на рап музиката в България - „Старата школа“.

 

Какво е достатъчно, според него, да знаете за Йордан Стоянов? Той е щастлив човек, обичащ работата си! А какво по-хубаво нещо от това – да чуеш от млад човек, че работи онова, което го прави щастлив?

 






Надяваме се очакванията му, ако има такива, да бъдат не само оправдани, но и надхвърлени и „Старата школа“ да пожъне истински успех. И най-вече – трудът му да бъде оценен подобаващо и адекватно от феновете и хип-хоп артистите, независимо коя хип-хоп вълна са яхнали!

 

Ето го и целия разговор:

 

- Какви чувства поражда у Вас, г-н Стоянов, изречението: „Поздравления! Благодарение на Вас ние ще имаме първия документален филм за историята на рап музиката в България“?

 

- Бих се почувствал истински значим. Това би означавало,  че не просто съм разказал една история, а съм оставил нещо след  себе си.  Ще се радвам, ако благодарение на филма се изгради някакъв вид приемственост между поколенията, всеки ще знае какво е коствало на хората преди него да стигнат до там, където се намираме сега.

 

- Разкажете ни малко повече: Как се роди идеята да направите подобен филм, от който със сигурност имаше нужда?

 

- Всичко започна от фенщината, естествено. Когато бях тийнейджър, това ще да е около 2000-та, се зарибих по рап музиката и в частност по българския рап. Беше ми интересно как е започнало всичко, но нямаше почти никаква информация.

 

След като влязох да следвам кинорежисура трябваше да снимам документален филм.  С Ангел Балакчийски, операторът на „Старата Школа“, бяхме работили  по различни продукции, затова му предложих да снимаме заедно.  Той се изкефи на идеята и спомена, че познава Поета от „Н.И.Ш.Т.О!“. Именно запознанството ми с него доведе до началото на проекта  „Старата Школа“. 

 

- Какъв период от време ви отне да организирате и реализирате цялата продукция?

 

- Стартирахме снимачния период на филма не с кого да е, а със STARTERAs на 10-и октомври 2010. Днес, шест години по-късно, сме близо до финалния етап от постпродукцията.

 






- Представителите на старата школа оказаха ли ви подобаващо съдействие?

 

- Този филм нямаше да се случи, ако не бяха те! Всеки помага с каквото може. Освен да правят музика,  повечето от тях се занимават и със страничен бизнес. Благодарение на това всеки е удрял  по едно рамо на проекта под една или друга форма.  Трябва да оценим труда на участниците ,и хората около тях, да изровят прашасалите VHS касетки от мазетата и апартаментите на родителите си.

 

- Тийзърът вече е налице. Идеята се прие с отворени обятия както от феновете на музиката, така и от представителите на хип-хоп културата, позиционирани в различните вълни в жанра. Разкажете ни малко повече подробности за съдържанието на „Старата школа“, „от кухнята“, както се вика?

 

- Старата школа“ проследява еволюцията на рапа в България, позовавайки се на личните истории на първите рап групи и изпълнители у нас за перипетиите, през които се е налагало да преминат. С тематичен саундтрак, редки архиви, неиздавани парчета и задълбочени интервюта с ветераните - DJ Станчо, Васко Теслата, Гумени Глави, М`глата, Поета, Хазарта, Спенс и редица други, „Старата Школа“ връща зрителя в зората на прехода, когато единственият музикален стил на пазара е естрада, а влизането на едно хлапе в звукозаписно студио, и то за да прави рап, граничи с абсурда.


 

- Разкажете ни и за екипа, с който успяхте да сътворите „Старата школа“...

 

- Бях чел интервю на един продуцент, в което той казваше, че ако имаш добра идея, хората не могат да ти откажат. Може да звучи наивно, но донякъде това е самата истина. Така на борда дойдоха Константин Костадинов, монтажиста на филма, Ясен Тошев, звук на терен, Костадин Кокаланов, дизайнера на логото на филма, и редица други, които се вкючиха безвъзмездно, а в последствие с тях станахме и добри приятели. Ако трябваше да плащам на всички тези хора, с които съм работил по „Старата Школа“ сигурно трудно бих си ги позволил. Радвам се, че имам такива приятели!

 






- Направата на подобен проект изисква ли голям финансов ресурс?

 

- Тук е мястото да благодаря на „Американска Фондация за България“, която ни повярва и ни подкрепи в началото на проекта.Такъв тип продукции се правят с доста голям бюджет. В случая „Старата Школа“ е независим филм, защото няма държавно финансиране. Правен е със собствени средства и с помощта на много приятели. Един вид от феновете за феновете. Това е и една от причините, поради които ни отне толкова време да се появим официално. Всеки от екипа работи по други проекти, а в свободното време движим „Старата Школа“.

 

- Колко е времетраенето на филма?

 

- В момента работим по точната дължина, но ще бъде пълнометражен със сигурност. 

 

- Как ще бъде разпространен?


 

- За момента нямаме договор с разпространител, затова смятаме да започнем по традиционния път - с филмови фестивали.


 

- Кога да очакваме пълната версия на „Старата школа“?

 

- До месеци... може и дванайсет.

 

Йордан Стоянов: Може би тук е мястото да се обърна към читателите на hiphoparena.bg. Ако имате архив от осемдестте и деведесетте години – VHS касети или снимки на участниците във филма и искате да ни помогнете можете да пишете на staratashkolafilm@gmail.com. Притежателят на всеки архив, който влезе в „Старата Школа“ ще бъде акредитиран в надписите на филма. Моля не ни пишете за неща, които са излезли в интернет. Голяма част от тях са пуснати от нас.

 

Следете сайта http://staratashkolafilm.com/ и Фейсбук страницата ни  https://www.facebook.com/staratashkolafilm/?fref=ts за повече подробости около филма.




 

 

КАЛИНА ВАСИЛКОВА



Коментари
Подреди по

HIPHOPARENA.BG ВЪВ FACEBOOK
HIPHOPARENA.BG ВЪВ GOOGLE+